Thursday, September 17, 2009

Ketupat homemade

Hehe ni ketupat handmade, abah aku yg buat (huhu sangat terror owh my father itu).Nak suruh aku buat jgn harap...nanti yg terbelit tangan aku...Actually gambar ni capture lepas subuh this morning..abah aku ngan semangatnya buat..dia kata kalau beli lagi mahal..yg dah siap tu harga dia RM15 (uihh mahalnya)..Ni abah beli dua ikat daun kelapa baru RM2..dapat lagi byk..Kreatif abahku ini..kata abah ketupat ni ader mcm2 bentuk..ketupat bawanglah, ketupat satelah etc..

Citer pasal ketupat ni mmg sgt significant ngan rayakan, kalau tanpa rendang dan ketupat raser cam tak rayer jer...raser best jer nak raya kali ni..Nilah first time nak beraya ngan anak terunaku Sufi Rayyan di samping suami tersayang..kali ni giliran beraya di rumahku lepas tu baru balik ke rumah mak mertuaku di Sentul...Raya kat kampung ni mmg meriah, sbb kat umah mama aku ni kitaorg memasak kat luar rumah..ceh mcm style gotong-royong tuh..tapi hanya family kecil kami jerk yg memasak(huii dah terasa kebisingan n kesibukannya)..Uihh byk dah nak list memasak ngan mamaku nanti...
1) Kek lapis n kek batik (aku nak buat)
2) Kek kukus buah n kek oren (mama)
3) Ketupat
4) Rendang ayam n daging
5) Kuah kacang (wajib buat)
6) Sambal ikan bilis
7) Ketupat palas
(Eh mcm sket jer...tgk menu cam takleh nak diet ni..semua sdp2 belaka)

Kitaorg mcm biasalah lepas bergambar2 kat rumah mama, pastu berangkat ke rumah Pak Long utk sesi bermaafan n bergambar..Meriah sbb ramai yg ader..pegi kubur arwah atuk dan wan (wah tetiba jer raser sayu ati ni)..rasernya dah 9 @ 10 taun atuk dan wan telah meninggalkan kami semua...Al-Fatihah...aduh rindunya dgn mereka berdua..Semoga di tempatkan di kalangan org2 yg beriman..aminnnn.

Wahhh tinggal dua ari jer lagi nak puasa...pastu...jommmmmmm balik raya......

No comments:

Post a Comment