Wednesday, June 20, 2012

Sakit gigi..paler jadik weng


* pix google (keadaan gigi aku yg pix no.4 tu)

Semalam aku sakit gigi...berdenyut2 rasanya sakit gigi..rasa cam menangkap kepala jer..weng raser..benggang jer kepala tu..yelah gusi kan berkait dengan saraf-saraf..

Refer gambar atas ni, rasernya aku punya adalah "MESIAL IMPACTION" kotlah sbb seblm ni dah pernah g cek kat klinik swasta kedudukan gigi aku menyerong takleh nak kuar abis..di sbbkan tak cukup ruang..tuan tanah ni yg terseksa hihi..ditambah lagi gigi aku dah berlubang..lagi menambahkan masalah sedia ada..

Apa yg buat aku kecut perut tu..doc explain takder cara lain hanya dengan minor surgery..kecut perut aku dengar..adoyai bedah plak ker..takuitttnya..
Doc informlah gigi bongsu kalau takder pon tidak akan memberi effect kepada penggunaan gigi secara efektif..lagipon..takder saper nampakkan kalau rongak kat bahagian dalam kan hihi..

Buat yg tidak tahu..meh nak kasi tau...minor surgery ni is between RM500 to RM700 di klinik swasta..kalau govt klinik kurang pasti plak aku..mungkin aku akan berkunjung jugak ke klinik kerajaan..tgklah keadaan..

Ada few petua yg aku dapat leh jugak share sini :
1) Kumoh dengan garam halus
2) Kumoh pakai listerine

Tapi semalam aku gunakan ubat gigi sensodyne colour hijau utk sensitive teeth mmg berhasil...Alhamdullilah.



Pilih yg hijau yer..harga smlm aku beli kat speedmart RM8.95 (mahal gak kan)..takperlah kalau berbaloikan..

Note : Aku raser gigi aku ni..mmg dah sampai maser dia kot...kena sediakan kerching2 lah ni..

No comments:

Post a Comment