Monday, June 18, 2012

Kisah abang dan adik

Hmm apa nak citer arini yer..tapi nak bercerita berkenaan perkembangan anak2lah.

Anak aku dua orang, lelaki.Yang besar almost 4 tahun , yg kecik plak almost 2 tahun
dan mempunyai sifat2 yang sangat contrast antara keduanya.
Abang seorang yang very energetic (read : seminit pon susah nak duduk tau...otak dia mmg ligat befikir..lps satu2..mmg slalulah unpredictable action n tingkah lakunya..slalu buat my blood going upstairs) huhu.

Nak kata consume banyak gula..aku mmg jarang sgt bagi gula2..tapi dia mmg kuat minum susu (skrg ni masih dgn susu Anmum Essential,sbnrnya aku agak hairan sbb spt yg diperkatakan di iklan2..susu ni adalah susu yg paling kurang gula mengikut kajian) tu yg aku hairan..sbb Sufi ni sangat2 aktif..kalau tak aktif aku lagilah risau kan..seperti yg dikatakan..
"sel2 otak saling berhubung"
...

Apa yg aku perasan,dia seorang yg imaginatif..selalu berfikir out of box..Alhamdullilah..tapi aku susah ati..sebagai seorang mak kan...ader ke yg kat school & nursery nanti yg boleh bersabar dengan kerenahnya yg sangat aktif...
Dia seorang yg bijak,cepat tangkap bila belajar sesuatu yg baru..tapi terlalu aktif..risau aku..

Adik pulak seorang yang pendiam,pemalu...tapi garang sangat..tak padan ngan kecik...kalau tgk muka dia serious jer..compare ngan abang senyum jer..
Tapi aku perasan adik mcm lebih ke arah islamic..hihi
Bila kita sibuk bersila..nak makan (tak kisahlah apa2 dia mesti akan angkat tangan sebelah jer pon..pastu amin)

Tapi si adik ni diam2 ubi berisi..dia kalau bercakap dgn orang lain dah mcm orang tua..terkejut org dgr dia boleh bercakap..tak pelat plak tu..Alhamdullilah

Sabtu baru2 ni, aku menghadiri satu islamic playgroup di Bangi dengan tujuan mempertingkatkan social skills anak2 dengan medium berbahasa Inggeris..
Aku dapat lihat abang..memang lebih mudah berinteraksi dgn teacher dan rakan2 sebaya,namun adik lebih senang berdiam diri..hihi

Tapi yang mengujakan aku di sebalik diri adik yang pendiam tu..terserlah dia mudah menangkap ilmu baru..di kala rakan2 yg lebih besar darinya..tidak memberikan jawapan..Dia dengan confident menjawab "Thank you Allah"..semua org terkejut..dan bertepuk tangan..ingatkan si adik takkan participate..rupanya diam-diam ubi berisi..dia mendengar dan simpan segala info yg belajar pada aritu...Alhamdullilah..

Abang seperti jangkaan aku..dia mmg tak segan..& akan participate semua acara..
Setakat ini dia mmg takder masalah utk bersosial..hihi


Note : Overall sebagai ibu..aku bersyukur dengan setiap progress anak2..dan selalu mendorong mereka utk participate dalam apa yg mereka minat..Insya Allah..

No comments:

Post a Comment