Wednesday, January 9, 2013

Resepi Potato Salad versi express

Salam, hmm dah lama aku tak letak resepi yg senang,xpress & yg paling penting In Shaa Allah sedap hihi picit lif naik sendiri.Ni tak koya2 mmg diakui sedap especially oleh Mr.Hubby sendiri sbb i tau Mr.Hubby agak cerewet bab2 raser.Untuk gambar siang2 lagi nak say sorry, aku takleh nak upload picture sbbnya sobsss camera kat handphone aku cannot function lagi sedihnya.Untuk yg nak melihat gambar silalah click "En.Google" yerrr.Ok sebenarnya takderlah byk kali aku buat pon baru dua kali pon,but this 2nd time dalam big portion and aku served baru2 masa BBQ party kat umah in laws @ Rawang.Best sgt biler dapat makan2 & berkumpul ramai2 yelah memasing sibuk dengan komitmen kan.Ok we go back to the simplest recipe ever...seriesly tak tipooo.

Bahan2 yg diperlukan :
US potato / kentang biasa pon leh jugak tapi kentang US ni raser dia manis lemak2 haha ngader.
(kuantiti it's up to u - aritu aku amik 7 biji yg bersaiz sederhana besar)
Mayones lebih kurang satu cawan / atau agak2lah takder law pon hantam sajerlah labu
Black pepper (yg ditumbuk kasar) tapi aku beli yg dah siap
Garam (ni optional aku tak bubuh pon)
Taragon leaves (ini optional gak aku tak bubuh pon)

Cara membuatnya :
Rebuskan kentang2 tersebut sehingga empuk (nak tau empuk rasa ngan garfu ok), 
*Petua mengekalkan kemanisan kentang direbus bersama kulit yer.
Setelah kentang empuk kopekkan kulit kentang menggunakan pisau atau sudu (aku guna sudu cpt siap),
potongkan dadu sederhana besar example satu biji boleh potong up to 14 bahagian atau 16 bahagian, but this again no law suka ati nak potong besar boleh,nak potong kecik2 pon boleh.Gaulkan kentang bersama mayones dan taburkan lada hitam kasar digaul rata dan boleh dihidang.Hmm senangkan sesuai jugak utk potluck atau BBQ party.


No comments:

Post a Comment